Teach the teacher

31 maart 2016 - Siem Reap, Cambodja

Vanmorgen begon een béétje hectisch. Door het hagedis incident van gister (wat dus een gekko bleek te zijn, die ik nu maar een soort van geaccepteerd/geadopteerd heb als huisdier) ben ik gister maar in mijn klamboetent gebleven en ik moest vanmorgen dus nog wat papieren tekenen. Natuurlijk moeten sommige gegevens die ingevuld moesten worden weer even opgezocht worden, wat meer tijd kostte. Daarnaast bleek Alina ziek te zijn, dus ik moest alleen naar het project.

Dit was gelukkig geen enkel probleem en met mijn Nederlandse topsnelheid was ik binnen 20 minuten op het project. Ik heb mezelf wel aangeleerd om tijdens het fietsen een zonnebril te dragen. Dit niet omdat de zon zo fel is, maar omdat er zoveel stof rondvliegt, dat het gaat jeuken en prikken in je ogen.

Vandaag mocht ik gelukkig weer observeren. De kinderen zijn zo lief! Voordat de les begint moeten ze allemaal gaan staan en het lijkt net of ze moeten bidden. Ik heb het gevraagd en het blijkt een soort meditatieoefening te zijn, waar de leerlingen rustig van worden.

Vandaag stonden Engels en art op het programma. Ik heb weer moeten helpen en het was heel erg leuk. Ik heb ontdekt dat de Khmer teacher waarmee ik werk pas 22 is en in haar derde jaar zit van een rechtenstudie. Ze is heel onzeker, dus ik hoop dat ik haar in de loop van de weken wat zekerder van haar zaak kan maken, want de kinderen vinden haar heel leuk.

Bij art moesten de leerlingen planten zoeken, ze in verf dopen en ze op een vel papier stempelen. Dit ging heel zoet, totdat ze doorhadden dat je ook je hele hand o=in de verf kon dopen… We hebben er wel om kunnen lachen gelukkig.

In de pauze gingen we weer naar hetzelfde restaurant. Ik heb deze keer geen botten in mijn curry gevonden, jeej! Ook de ijskoffie was heel lekker. Als “toetje/dorstlesser” heb ik een kokosnoot gekocht. Deze zijn in de village maar 3000 riel ($0,75) en het is superlekker weg te drinken!

Na de lunch hadden we een staf meeting. Dit was het moment dat ik nog even moest staan en me aan iedereen moet voorstellen (heerlijk die momenten.. ahum).

Na de staf meeting en een korte pauze was het tijd voor de middaglessen. Hetzelfde ritueel als in de ochtend werd herhaald, met omgekeerde vakken (eerst art, dan Engels). Een van de kinderen was zo enthousiast dat ze probeerde op mijn rug te klimmen helaas had ze op dat moment handen vol verf… een heerlijk karweitje om te wassen…

Ik ben in de kleine pauze even naar Gecko House geweest, (waar al die vrouwen weven en kleding maken) om een Grace House shirt te kopen. Ik wilde eigenlijk een blauwe, maar die hadden ze alleen in maten waar ik in kon zwemmen, dus ik ben overgegaan naar een zwarte.

De middagles Engels vond ik echt heel leuk. Ik zit naast een jongen die echt een deugniet is, maar hij is voor mij wel heel aardig. Wanneer zij Engelse woorden leren, leer ik diezelfde woorden in het Khmer, heel handig! Diezelfde jongen probeert mij nog meer Khmer te leren, dus ik heb mijn eigen (6 jarige) tutor, zo grappig! Andere kinderen deden ook mee, dus ik had binnen de kortste keren mijn eigen Khmer-train-team. Ik heb tijdens de les stop in het Khmer geleerd en kan ook tot 9 tellen (ja ja).

Ik moest in de namiddag bij een andere docent zitten dan gister. De vrouw waarbij ik zat bleek een paar maanden jonger dan ik te zijn (ik had haar 30 geschat, oeps) en kan een dingetje in het Nederlands zeggen, namelijk “doei doei!”  heel leuk! Ze gingen in haar les kledingstukken in het Engels bespreken en de leerlingen moesten een liedje leren over kledingstukken. Het was op de melodie van “row, row, row your boat, dus je verwacht het al: dat liedje heb ik nog de hele dag in mijn hoofd gehad.

Na de lessen ben ik met een andere vrijwilligster naar de old market gegaan. Hier heb ik een “bukío” (blauwe) tas gekocht en een jurkje met mauwen, de ik kan dragen naar mijn project. Afdingen blijkt zo veel leuker te zijn als je er Khmer dingen doorheen kunt gooien! (inclusief mijn net geleerde getallen).

Eenmaal in het gasthuis ben ik gaan (je raadt het al) zwemmen bij de buren. Het was al best laat dus het begon al donker te worden. De temperatuur wordt hier “lekker” na 5 uur, als het af begint te koelen.

We zijn weer met z’n zessen gaan eten in een tentje die er niet heel betrouwbaar uitzag.. de kaart was mega, bestaande uit heel veel ingeplakte foto’s met namen en prijzen erbij geschreven. We kregen dan ook een hele multomap vol foto’s. Ik heb voor de zekerheid maar vegetarisch besteld, ik wil de goden niet verzoeken.

Om de avond af te sluiten zijn we nog even wat gaan drinken op pub street. Je ziet daar de gekste/zieligste dingen. Van hoeren die flirten met mannen tot bedelende kinderen en vrouwen met baby’s (waarvan we geleerd hebben dat het vaak niet hun baby’s zijn, maar ingehuurd om meer geld te kunnen vangen, heel zielig).

Eenmaal thuis moest ik weer mijn tent opzetten. Ik kan oprecht zeggen dat ik vandaag echt trots ben op mijn tent! Hij is erg goed gelukt :).

Nu ga ik proberen te slapen. Ik ben helaas vergeten mijn tweede wekker te pakken en ik wil mijn tent niet verwoesten, dus duimen maar dat het goed gaat morgenochtend! Welterusten xx