Decoration time!

7 april 2016 - Siem Reap, Cambodja

Hallo! Om te beginnen wil ik even iets zeggen: mocht mijn schrijfstijl vandaag iets anders zijn, dan kan dat kloppen. Ik voel me op dit moment niet helemaal lekker, maar ik kon jullie niet teleurstellen ;).

Same, same, vanmorgen ging de buurman zijn wekker om half 7. Aan de ene kant ben ik zo blij dat ik dan weet dat ik nog een uur kan slapen, maar aan de andere kant is steeds wakker worden ook niet je van het :P, ach ja, bijna vakantie!

Voor vandaag had ik een heel makkelijk lesplan: het decoreren van het lokaal! Ik had, in het thema “jaar van de aap” mijn zelf getekende aap ±40 keer laten kopiëren, die de kinderen in konden kleuren. Daarnaast hadden we gekleurd papier, waar slingers mee gemaakt konden worden. De kinderen waren heel zoet aan het werk, terwijl de teacher en ik aan de slingers begonnen. Tegen de tijd dat de eerste klaar was, had ik al een aardige slinger gemaakt. De volgende opdracht was het uitknippen van de aap. Dit gaf mij ook meteen meer tijd om verder te gaan met mijn slinger en hem ergens op te hangen. Ondertussen kwamen de eerste bontgekleurde aapjes binnen en nu kwam het plan: ik hing de apen aan hun staart op aan de slinger. Aangezien er af en toe ineens een windhoos is, heb ik bij ieder aapje wel even een nietje gebruikt. De kinderen vonden het helemaal geweldig! Ik durfde niet meer aapjes weg te geven, omdat ik bang was dat de middagklas anders niet genoeg aapjes had. De leerlingen hebben tijdens de twee uur hele mooie dingen gemaakt. Toen het tijd was, vroegen een paar zelfs of ze ook in de middag mochten komen, waar het antwoord (natuurlijk) ja op was.

Vandaag heb ik toch maar weer eens curry genomen, ook al bleek mijn eetlust ver te zoeken. Het was zeker niet vies, maar toch ging het er maar moeilijk in.

Na de lunch ben ik, ja ja, in een hangmat gaan liggen (angram, of zoiets :P). Dit was wel even lekker, vooral omdat het in de schaduw was.

Lang had ik niet, want het was tijd voor een staf meeting. Hier werd het schema voor het “feest” van morgen nog een keer doorgenomen.

Na nog even gepraat te hebben was het alweer tijd voor de middagles. Ook hier werden de aapjes ingekleurd. We hebben deze leerlingen wel gevraagd of ze beide kanten in konden kleuren, aangezien de aapjes af en toe bleken te draaien en een wit silhouet is ook niet heel gezellig. Aangezien zij de laatsten waren, mochten zij de aapjes opmaken. Naast slingers werden er voor de middagles, aangezien heel veel decoratie al gedaan was, ballonnen uit de kast getrokken. Naast opgehangen werd er ook veel gespeeld met de ballonnen.  Toen de klas helemaal mooi was, mochten/moesten de kinderen het lokaal opruimen en de potloden slijpen. Het is bij Khmer New Year ook een traditie om je huis schoon te maken en daar werd nu handig gebruik van gemaakt.

Toen ze klaar waren bleek er nog tijd over te zijn. Ik heb daarom de banken en tafels naar de zijkanten geschoven en heb met de leerlingen een acteerspelletje gedaan, waarbij ze dieren na moesten doen. Daarnaast bleek het liedje “5 little monkeys jumping on the bed” ook hier te zijn doorgedrongen, dus die werd uit volle borst meegezongen.

In de namiddagklas heb ik met de leerlingen het bord versierd en steren gevouwen/geplakt. Ik bleek hier niet altijd even goed in te zijn… gelukkig heb ik het kunnen fixen en bestaat er een niettang!

Na een shake te hebben gehaald ging ik thuis… (allemaal in koor nu!) nar het zwembad! Onderweg (tijdens de 20 meter lopen) vroeg een tuktukdriver (nadat ik de tuktuk had afgewezen) of ik mee wilde doen met voetbal. Ik heb daardoor pal voor het hotel zo’n 10 minuten gevoetbald, voor ik ging zwemmen.

In het gasthuis was vandaag een dinerfeestje. Volgens horen zeggen was het speciaal voor de vrijwilligers, maar dat weet ik niet zeker. Wat ik wel weet is dat, toen we terugkwamen van zwemmen, de hele “oprijlaan” gevuld was met tafels met daaraan bijna alleen maar locals. Ik ben snel mijn kamer ingedoken en heb een hele lekkere warme (ja ze hebben mijn douche gemaakt! Het is niet meer alleen maar Noordpool uit een kraantje!) douche genomen.

Na de douche bleken er meer vrijwilligers te zijn aangeschoven aan het (blijkbaar) open buffet, dus daar ben ik bij gaan zitten. Ik heb een aantal verschillende dingen geprobeerd en het was eigenlijk allemaal wel lekker. Het was wel echt local food, maar zeker goed te doen.

Tijdens het avondeten vroeg Fauf (andere Nederlandse vrijwilligster) of ik meewilde voor een massage. Ze kon een vriendenprijsje krijgen voor $3 per uur. Ik twijfelde een beetje, aangezien ik er gister ook al een had gekregen. Uiteindelijk heeft ze me overgehaald met het feit dat we nu geen avondeten hoefden te betalen.

Het was een heel ritueeltje. We kregen eerst thee, maar we hadden hem nog niet op of we werden al geroepen. De volgende stop was een soort voetbad, waar mijn voeten zorgvuldig werden gewassen. Op veel te grote slippers mochten we naar de kamer. We zaten samen in een kamer, dat was wel geinig. We moesten onze eigen kleding uitdoen en kregen een soort enorme broek die we om moesten knopen en een shirt. Toen we dat gedaan hadden, konden we beginnen. Ik moet zeggen, het was wel lekker en het heeft me doen beseffen hoe slecht de massage van gister eigenlijk was :P. De masseuse maakte sommige bewegingen, die nu wel begrijpelijk waren. Ik zag ineens de connectie met de wildere, ietwat gelijke bewegingen die de masseur gister maakte. Het was in ieder geval goed.

Toen we na de massage weer aan de thee zaten, begon ik me echter misselijk te voelen. Ik wist niet of het kwam door het eten, of doordat er iemand met haar volle gewicht op me had gezeten (nadat ik gegeten had). Ik drukte het weg en we liepen naar de “kassa” (een mand met geld en een vrouw erbij). Ik stond al met mijn geld in mijn hand, of eigenlijk in haar hand, wachtend op mijn wisselgeld, toen ik echt even niet goed werd. Fauf merkte het, nam mijn wisselgeld aan en ik nam ondertussen een sprintje naar de wc.. Uiteraard moest ik, hoe awkward dan ook, natuurlijk per ongeluk de mannen wc inrennen… Ach ja, het moest maar.

We zijn rustig naar huis gefietst en ik ben meteen naar mijn kamer gegaan. Ik ben nu zo’n 2 uur verder en ik voel me nog steeds belabberd.. helaas… Ik mag van mezelf morgen echt niet missen, aangezien het me heel leuk lijkt om te gaan. Ik moest eigenlijk ook nog een verslag schrijven vanavond, omdat ik morgen mijn laptop in ga leveren (en zaterdag op reis vertrek ;) ) en hij deze week ingeleverd moet worden. Ik heb alleen echt geen puf om nu allemaal theoretisch dingen te doen en ik denk dat ik morgen maar moet improviseren..

Wow! Alsnog heel vel getypt! Snel tijd om te gaan slapen en hopelijk voel ik me dan morgen weer beter! Welterusten xx