See you soon!

8 april 2016 - Siem Reap, Cambodja

Hallo! Ten eerste ga ik vertellen dat ik denk dat mijn blog vandaag korter gaat zijn. Niet omdat ik vandaag niet veel heb meegemaakt, integendeel zelfs(!), maar omdat ik deze blog op mijn mobiel moet schrijven. Ik heb namelijk mijn laptop ingeleverd. Waarom? Ik ga over een paar uur op reis! En niet zomaar op reis, we gaan naar een eiland zonder stroom of internet, dus bloggen gaat hem niet worden.. Ik hoop alles in een schrift bij te houden, zodat ik jullie er achteraf over kan vertellen! Ik weet nog niet hoe lang ik weg ben, maar als jullie over iets meer dan twee weken nog niks horen, hoeven jullie je pas zorgen te maken ;).
Dat gezegd hebbende, terug naar de orde van de dag! Vandaag was een hele leuke dag, namelijk de dag van het Grace House feest!
Alle kinderen waren hadden hun beste kleding aan en ze waren allemaal heel vroeg. Mijn klas besloot elkaar onder te kliederen met babypoeder, geen idee waarom. Mijn tactiek was om degene met poeder aan te kijken, zodat ze me niet aan zouden vallen. Op een vingertop na is dat dan ook gelukt, in tegenstelling tot een aantal anderen.
De klas was overvol, aangezien er twee klassen op elkaars gepropt zaten. We begonnen de dag met traditionele spelletjes. Sommigen waren echter zo gek, dat ik er nog steeds niks van begrijp... Gelukkig kon ik de meeste na een poosje wel begrijpen.
Na de eigen spelletjes, kwamen de wedstrijdspellen. De leerlingen moesten zaklopen, touwtrekken en lepeleieren lopen (met ballen ipv eieren). Ik heb geholpen met het touwtrekken, maar oef wat was dat zwaar! Ooit gesport in een sauna? Ik voor mijn gevoel nu wel!
Na de wedstrijden was het tijd voor fris en cake. Ik kreeg er ook een en ik kreeg letterlijk bladeren in mijn hand geduwd. In de bladeren zat een soort rol met super plakkerige, kleverige rijst met een soort gekke banaan en paarsachtige nootjes. Het proefde een beetje vreemd, maar op zich niet verkeerd.
Na het eren was het tijd voor het dansfeest. Helaas zat kijken aan de zijlijn er niet in, aangezien ik steeds de "dansvloer" op werd getrokken. In het midden stond een tafel en iedereen danste eigenlijk steeds rondjes eromheen, terwijl ze een bepaalde handbeweging maakten, best gek.
Aan het eind van het feest werd er een grote cirkel gemaakt om iedereen gedag te zeggen, maar ook om doei te zeggen tegen 2 vrijwilligers. Alina was er een van, zij vliegt zondag terug. De andere was Sarah, een fysiotherapeute die er al een jaar werkte.
Toen de kinderen naar huis waren, zijn we met z'n allen gaan lunchen, en dan bedoel ik ook met z'n allen! Ook alle local teachers waren er en het werd ineens heel krap in het restaurantje! Het was gelukkig wel gezellig!
Na de lunch was het tijd om het terrein op te ruimen, beginnend bij de eigen klas. De kinderen bleken hun tekeningen op de muur te hebben geplakt met lijm en ik heb een hele tijd een soort van behang gekrabd.. Ik heb mijn water gebruikt, dat ondertussen echt heel warm was geworden..
Na bet lokaal was de bibliotheek aan de beurt. We hebben hem zo goed mogelijk proberen op te ruimen.
Na het opruimen en nog een tijd te hebben gekletst was het tijd om naar huis te gaan.
Ik moest snel gaan, aangezien ik dat verslag nog moest schrijven. Haastend heb ik hem gemaakt, aangezien ik voor 5 uur mijn laptop in moest hebben geleverd bij ConCert. Net op tijd was hij af en ik heb mijn laptop veilig af kunnen geven :).
Hierna probeerde ik nog een bikini te scoren in de old Market, maar de enige die ik echt leuk vond, was te duur en ze wilde niet verder afdingen.. Helaas.. Bij een ander tentje twijfelde ik en tijdens het onderhandelen besloot ik dat ik hem niet wilde. Toen ze mijn laatste bod ineens accepteerde en ik nog steeds zei dat ik hem niet wilde, werd ze best pissig.. Gelukkig heb ik geleerd om gelukkig khmer nieuwjaar in het Khmer te zeggen en dit hielp.
Na dit avontuurtje ben ik thuis mijn tas in gaan pakken. Ik was nog niet klaar of Alina stond voor mijn deur. We hadden een afscheidsdiner van Sarah.
Het was lekker Italiaans eten, maar wel duur helaas. Maar ach, het was wel heel gezellig!
Na het eten zijn we nog even een drankje gaan halen. Hier hadden we uitzicht op een groot probleem in Cambodja: mensen met gehuurde baby's, die vragen om geld of babymelkpoeder. Ze kunnen dit poeder echter stiekem weer verkopen, waardoor ze alsnog het geld hebben. Het is zo zielig voor dat kind, want ze geven eigenlijk helemaal niet om dat kind. De anderen gingen na het drankje nog uit, maar wij besloten terug te gaan naar huis. Na alle afscheidswoorden en tot over een paar weken gingen we terug maar huis.
Ik heb nog even met Alina gepraat en gedag gezegd en daarna ben ik verder gegaan met mijn tas. Mijn wekkers staan morgen om, ja ja, 05:00 en de bus komt ons om 05:30 ophalen. Dit betekent dat ik nog zo'n 3,5 uur slaap heb.. Maar ja, bloggen duurt veel langer op je telefoon..
Ik wil jullie alvast welterusten wensen en ik zal maar zeggen: tot snel! Xx