Hello teacher, what's your favourite ...?

30 maart 2016 - Siem Reap, Cambodja

Vandaag was het dan zover; mijn eerste werkdag! Ik had voor de zekerheid twee wekkers gezet en dit bleek ook zeker nodig te zijn. Om half 8 zat ik met mijn slaapdronken hoofd in de openbare ruimte. Oh ik moet er nog bij vertellen dat mijn klamboetent vannacht besloten heeft dat hij geen klamboetent meer wilde zijn, waardoor ik onder een berg klamboenet terecht kwam. Ik zal je vertellen, midden in de nacht wakker worden doordat je vast zit in een klamboenet is geen pretje!

Maar ja, ik was in ieder geval op tijd. Ik had nog genoeg tijd om mijn bananenpannenkoek met chocola op te eten :).

Om een uurtje of 8 vertrok ik samen met Alina, een Russisch/Duitse vrijwilligster richting Grace House.

Eenmaal daar heb ik de vrijwilligers coördinator ontmoet. Ze heeft me eerst wat praktische informatie gegeven. Ik moet les gaan geven aan leerlingen van 6-8 jaar en de Khmer teacher helpen wanneer ze Engelse les geeft. Ook heb ik huiswerk meegekregen (ja ja, ik moet hierna nog aan de slag) en moet ik morgen wat papieren getekend hebben.

Om 10 uur begon de tweede les van de ochtendgroep en ik heb hier mijn Khmer teacher ontmoet. Ze is nog vrij jong en heel verlegen.

Ze begon met een introductie voor mij. Helaas wist ze (beide keren, dus ook in de middag) mijn naam niet meer. Gelukkig wist ik hem zelf wel :P. Ik moest me voorstellen en de kinderen deden dit ook. Ze zijn zo schattig! Maar sommige namen zijn wel echt killing! Geen idee hoe ik dat ga doen! De kinderen mochten ook vragen stellen (in het Engels) en daardoor weten ze nu mijn favoriete dier, kleur, sport, fruit, groente en ja ja dag (met uitleg). Je kon merken dat ze dat vlak hiervoor besproken hadden.

Tijdens de (reken)les moest ik helpen met het uitspreken van woorden. Wanneer de leerlingen klaar waren met een som moesten ze hem mij laten zien en ze hardop voorlezen, zodat ik hun uitspraak kon testen.

Aan het einde van de les kreeg ik spontaan allemaal knuffels van de leerlingen, zo schattig!

Hierna was het tijd voor lunch. We gingen naar een local restaurant in de village en ik heb al gemerkt dat ik hier vegetarisch (ja ik ja!) wil gaan eten. Het vlees wordt hier namelijk met botten en al door de curry gegooid, dus soms had je een hap met botten in je mond niet heel smakelijk. Wel heb ik ontdekt dat de ijskoffie daar echt superlekker is! Zeker voor herhaling vatbaar J.

Na de lunch heeft de coördinator me het dorpje laten zien en Grace Gecko, waar Grace House vrouwen een kans geeft om te werken (weven en naaien), terwijl hun kinderen bij ons naar school gaan. Er zit een winkeltje aan, waar ze hun spullen kunnen verkopen.

Hierna had ik nog even tijd om door het curriculum te gaan (want ja, ik moet zelf ook lessen gaan geven), voordat de tweede middagles begon. De kinderen moeten tussen de twee lessen door hun tanden poetsen, dat vind ik persoonlijk heel goed. had ik al verteld dat je in elke ruimte je schoenen uit moet doen? Aangezien je van gebouw naar gebouw gaat blijf je je schoenen aan en uit doen en ik ben dan ook heel blij dat ik slippers heb meegenomen :).

De tweede middagles heb ik geholpen met de Engelse les. Ook hier moest ik de zinnen uitspreken en ook moest ik het eindspel leiden, waar uitspraak ook belangrijk was.

Na de lessen word ik ingezet voor een andere Engelse les, waar iedereen uit de community kan om Engels te leren. Ik ben bij de gevorderden gezet en ik vind het bet wel lastig. Ik moest vandaag namelijk hulpwerkwoorden en koppelwerkwoorden uitleggen. Dit is best lastig wanneer het niet begrepen wordt en ik geen Khmer kan om het in hun eigen taal uit te leggen.. ik hoop dat ik er in de loop van de weken beter in word.

Na stage heeft Alina me meegenomen naar haar favoriete smoothiekar. Ik heb er een met kokosnoot gedronken en hij was ook wel heel lekker (zoals de meeste fruitdrankjes hier).

Eenmaal terug bij het gasthuis zijn we nog even gaan zwemmen met een aantal andere Engelse vrijwilligers.

Ik heb vanavond met de andere meiden in het gasthuis gegeten. Lekker makkelijk.

Na het eten was het al 9 uur geweest en besloot ik maar naar mijn kamer te gaan. Hier heb ik (geprobeerd) mijn tent opnieuw op te zetten (die ik nog steeds ieder kwartier op mijn gezicht krijg). Op dit moment ben ik met Grace House boek, laptop, novel en al onder de klamboe gedoken. Eigenlijk ben ik hier best wel blij zijn want er zit ergens in mijn kamer een hele grote salamander, die wegstoof toen ik iets van mijn nachtkastje haalde (en ja, ik schrok me te pletter :P). Nu zit hij ergens aan de andere kant van mijn klamboemuurtje gekke sis geluiden te maken en ik ben blij dat ik hier zit.

Oké, genoeg gekletst, tijd om mijn reader door te lezen. Welterusten xx