Hot, hot, hot!

7 april 2016 - Siem Reap, Cambodja

Vanmorgen was de derde keer op rij dat ik “spontaan” een uur voordat mijn wekker afging wakker werd… zoals allebei de andere dagen vroeg ik me af hoe dat kon, toen ik plotseling een geluid hoorde… de wekker van mijn buurman! Hij is een bouwer en hij staat heel vroeg op, omdat ze tot een uur of 11-12 werken, omdat het anders te heet is. Ik besloot me nog even om te draaien en gelukkig viel ik weer in slaap.

Vanmorgen wilde ik iets anders proberen met het ontbijt, aangezien ik al een week elke dag pannenkoek met banaan en chocola eet. Uiteindelijk is het pannenkoek met jam geworden… amper verandering dus.. op zich was hij gelukkig wel lekker.

Ik vind het best wel jammer dat Alina zondag weggaat, want het is best leuk om samen naar het project te fietsen. Ik heb haar een paar dagen geleden gezegd dat ik merkte dat heel veel mensen hier in pyjama lopen. Ze zei dat ze het nog nooit had gezien, maar sinds ik het verteld heb ziet zij ze ook ineens overal :P.

Vandaag stonden Engels en rekenen op het programma. In de ochtend hebben de leerlingen eerst Engels. We gingen verder met het verhaal over “Floppy” (hond die een bot jat) en ik heb de woorden weer herhaald. Daarna gingen we verder met het onderwerp over dieren. Ook hier moest ik de uitspraak voordoen en schreeuwden de leerlingen het na (ja het is hier heel normaal dat de leerlingen alles nablèren). Toen mijn teacher iets ging halen, moest ik iets bedenken om de kinderen erbij te houden, zonder woorden, aangezien hun Engels niet goed genoeg is. Ik besloot de dieren met ze uit te beelden. De leerlingen vonden het geweldig en we hebben o.a. gesprongen als aapjes en gebruld als leeuwen. De mijn teacher terug kwam, moest ze erom lachen. Ze vroeg zelfs of ik het in de middagles ook zo wilde doen! (dat heb ik ook gedaan).

Hierna was het tijd voor de rekenles. Ik had gehoord dat het vandaag –week was, omdat het vorige week +week was geweest. Ik heb vooral met de leerlingen geoefend en een wiskundespelletje gespeeld. Er was wel even een momentje dat ik besefte hoe anders het is in Nederland… in Nederland leren de kinderen rekenen met behulp van telramen. Hier gebruiken ze rietjes, die door de wind (geen muren/ramen) en de ventilatoren steeds wegwaaien. Daarnaast is er maar een beperkt aantal rietjes, omdat er anders een hele berg zou zijn. Ik vind dit heel jammer, aangezien sommige leerlingen echt heel veel potentie hebben… ik zit er dan ook over te denken om geld in te zamelen om iets van telramen te kunnen doneren… Mocht er iemand ideeën hebben of zijn steentje bij zou willen dragen, stuur me vooral een berichtje!

Na de rekenles was het tijd om te lunchen. Ik had niet zoveel zin in curry, dus ik heb bij een local brood gekocht. Het was een heel zoet, een soort hol brood en het was erg lekker en goedkoop. Ik heb bij het restaurant wel even een cola gekocht. Na de lunch zijn we naar de local bakkerij gegaan om opnieuw de koeken te halen. Alina wilde perse degenen die net klaar waren. Ik kan je een ding zeggen: ze waren heet!

Terug bij Grace House zijn we heerlijk in de schaduw gaan zitten, toen er plots een leerling langs kwam. Hij staat bekend om zijn handigheid met telefoons (van vrijwilligers). Omdat die van mij een code had, kwam hij niet in die van mij. Wel staat er ineens een selfie op mijn telefoon :P. Plots zag ik mijn teacher naar me zwaaien. Ze had me gister beloofd dat we vandaag groene mango’s gingen eten met het rode pittige prutje dat ik gekregen had van de vrouw van het restaurant. Het bleek een duur cadeautje te zijn, want mijn teacher vertelde dat die zakjes (als er wel wat meer inzat) verkocht worden voor $1, wat voor hen echt veel is! (mijn twee broodjes waren $0,25, als voorbeeld). Blijkbaar eten Cambodjaanse dit heel vaak eten. Toen we het op tafel hadden gezet, kwamen er meteen een aantal anderen op af. We hebben er met z’n allen van gegeten en blijkbaar hadden anderen ook potjes met specerijen bij zich, dus er waren verschillende smaken. Die van mij was veruit het pittigst! Op zich vond ik het wel lekker. Alina heeft een hap geproefd, maar zij vond het veel te pittig.

Aan het einde van mijn lunch heb ik een aap getekend. Dit, omdat ik er een kleurplaat van wilde maken, door hem te kopiëren. Ik heb een aap getekend, die aan zijn staart hangt. Als we morgen slingers gaan maken voor in het lokaal, kunnen we de apen in de slingers hangen.

Om tijd te besparen, zal ik heel snel vertellen: de middagles was hetzelfde als de ochtendles ;).

De namiddagles was even moeilijk vol te houden. Het was ondertussen 40 graden en wij zaten in de bibliotheek. De leerlingen wilden allemaal zelf lezen, dus ik heb uiteindelijk maar met twee meiden een boekje gelezen en voor de rest moest ik uitkijken dat ik niet in slaap viel…

Vanaf de terugweg heb ik mijn ritueel gevolgd. Ik heb een shake gehaald en ben toen ik thuis kwam gaan zwemmen. Toen ik na het zwemmen terugging naar mijn kamer en op mijn mobiel keek, had ik veel berichtjes… onze restaurantreservering bleek niet 19:30 maar 18:00 en het was al 18:45! Snel heb ik me klaargemaakt en ik heb Alina meegenomen naar het restaurant. Op woensdag was het tapasavond, dus we konden makkelijk aanschuiven en hebben kleine hapjes gegeten. (sommigen beter dan anderen).

Na het eten hebben we ons laten masseren (omdat ik paste voor een wax). Daarna ben ik met Isolde en Alina de night market opgegaan. Ik zag een hele leuke bikini, maar het broekje leek veel te groot. Het meisje zei dat ze de perfecte maat voor mij had en kwam terug met een XL… thanks.. ze was trouwens wel heel grappig. We waren in het Khmer aan het onderhandelen en soms ging haar voorstel ineens weer omhoog, in de hoop dat we erin zouden trappen (niet dus! :P). Ik heb uiteindelijk niks gekocht.

Thuis heb ik niet heel veel meer gedaan… ik heb in de openbare ruimte gezeten en heb in mijn kamer onder de ventilator gelegen. Het scheelt wel even dat ik mijn les voor morgen al heb voorbereid :).

Oef! Alweer veel te laat en veel te veel verteld! Snel gaan slapen! Welterusten xx